Har du blitt kontaktet av oss?

Har du fått brev eller SMS fra oss, anbefaler vi at du betaler innen forfallsdatoen. Hvis ikke kan det påløpe ytterligere omkostninger og renter. I verste fall kan saken din havne hos myndighetene.

Har vi prøvd å ringe deg, er det for å fortelle deg om en utestående sak. Ring oss gjerne tilbake når du har tid – slik at vi sammen får løst saken din.

Betal nå

Chat med oss

Spørsmål og svar

Hvordan får jeg kopi av faktura?

På Min Side kan du be om å få tilsendt kopi av faktura, inkassovarsel og spesifikasjon av saken på e-post.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan betale hele saken nå?

Du kan be om utsettelse eller foreslå en nedbetalingsplan på Min Side. Du vil normalt sett motta svar på din henvendelse innen én virkedag.

Dersom saken ikke betales eller det inngås avtale om betaling kan ytterligere omkostninger påløpe og saken kan sendes til rettslig inndrivelse.

Betalingsanmerkning registreres 30 dager etter rettslige skritt er tatt ut. For næringsdrivende registreres det 30 dager etter saken har gått til inkasso. Betalingsanmerkning slettes etter at saken er betalt i sin helhet eller etter fire år.

Strømanlegget mitt er stengt. Hva gjør jeg?

Er strømmen din avstengt grunnet manglende betaling skal du ha mottatt en SMS eller et brev i postkassen, på døren eller på strømanlegget. I SMS-en eller brevet finner du informasjon om hva du må gjøre for å få gjenåpnet anlegget.

Du må betale all utestående gjeld til nett- eller fjernvarmeselskapet for å gjenåpne anlegget. Vær oppmerksom på at stengte anlegg normalt ikke kan gjenåpnes før neste ordinære virkedag.

For å betale direkte, samt få en fullstendig oversikt over ditt utestående kan du logge deg inn på Min Side. Du kan også betale beløpet med betalingsinformasjon du har fått i SMS-en eller brevet, og sende kvittering på utført betaling på e-post til stengt@solvencia.no.

En gyldig kvittering må inneholde beløp som er betalt, kontonummer det er betalt til, og det må fremgå at betaling er trukket fra konto. Betalingen er trukket når status viser bokført, utført eller betalt.

KID-nummeret fungerer ikke. Hva gjør jeg?
Har du husket bindestreken?

I enkelte KID-numre er det en bindestrek (-). Denne må du huske å skrive inn.

Hvis du bruker nettbank på mobil eller nettbrett, kan det hende at bindestreken ikke vil legges inn i KID-feltet. I så fall ber vi deg bruke nettbank på en ordinær datamaskin. Hvis du ikke har tilgang på en datamaskin kan du legge inn saksnummeret i meldingsfeltet.

Hva er en betalingsanmerkning?
Det er en anmerkning som er registrert på deg som foretak eller person, og som opplyser mulige kredittgivere om at du har en ubetalt inkassosak. Dersom en kredittsjekk viser at du er registrert med en eller flere betalingsanmerkninger kan det være vanskelig å få lån eller abonnementer der forbruk betales etterskuddsvis.

Betalingsanmerkning registreres 30 dager etter rettslige skritt er tatt ut eller ved mislighold av en nedbetalingsplan. For næringsdrivende registreres det 30 dager etter saken har gått til inkasso. En betalingsanmerkning vil bli slettet når kravet er betalt i sin helhet eller etter fire år.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler?

Hvis du ikke betaler innen forfallsdatoen, kan det påløpe ytterligere omkostninger og renter. 28 dager etter forfallsfristen på det første brevet i inkassosaken, også kalt betalingsoppfordring, kan omkostningene doble seg.

I verste fall kan saken din havne hos myndighetene. Dette kan medføre ekstra omkostninger og en betalingsanmerkning.

Har du ikke mulighet til å betale innen fristen, ber vi deg ta kontakt med oss så fort som mulig – slik at vi kan løse saken på best mulig måte.

Hva hvis jeg er uenig i kravet?

Hvis du er uenig i kravet, kan du sende oss en melding på Min Side eller via kontaktskjemaet.

Vi ber om at du skriver en så detaljert begrunnelse som mulig. Har du dokumentasjon som vil hjelpe oss å løse saken ber vi deg legge ved dette i kontaktskjemaet. Da kan vi hjelpe deg bedre og raskere.

Enkelte klager tar lengre tid enn andre. Men du trenger ikke bekymre deg for flere omkostninger– vi stopper saken din inntil klagen er ferdig behandlet.

Min Side

Chat

Solvencia AS

Solvencia fikk sitt navn fra det engelske ordet solve. Vårt fokus ligger dermed i selve navnet – å alltid finne en løsning.

Les mer om Solvencia

Kontaktinformasjon

Telefon: +47 21 49 30 00
Vi har åpent alle hverdager fra 08.00 til 20.00.

Se andre kontaktmuligheter