Har du en sak hos oss?

Logg inn på Min Side for å betale. Hvis det er noe du lurer på, finner du svar på de vanligste spørsmålene nedenfor. Er det fortsatt noe som er uklart, er vi klare til å hjelpe deg.

Betal nå

Chat med oss

Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål

Det er ikke uvanlig å ha spørsmål, vi har derfor laget en oversikt over de vanligste spørsmålene.
Så før du kontakter oss ta gjerne en titt nedenfor og se om du finner svaret der.

Har du blitt kontaktet av oss?

Hvis du har blitt kontaktet av oss har vi trolig forsøkt å informere deg om en utestående sak.

Klikk her for mer informasjon.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler?

Da risikerer du at ytterligere omkostninger og renter påløper kravet.

Klikk her for mer informasjon.

Hva gjør jeg dersom jeg er uenig i saken?

Da kan du sende oss en melding med din begrunnelse på Min Side eller via kontaktskjemaet.

Klikk her for mer informasjon.

Andre spørsmål

Her finner du svar på andre spørsmål du kanskje har.

Hvordan får jeg kopi av faktura?

På Min Side kan du be om å få tilsendt kopi av faktura, inkassovarsel og spesifikasjon av saken på e-post.

Strømanlegget mitt er stengt. Hva gjør jeg?

Er strømmen din avstengt grunnet manglende betaling skal du ha mottatt et brev i postkassen, på døren eller på strømanlegget. Dersom du har en automatisk strømmåler, skal du ha mottatt en SMS når anlegget ble stengt. I brevet eller SMS-en finner informasjon om hva du må gjøre for å få skrudd på strømmen igjen.

Vær oppmerksom på at stengte anlegg normalt ikke kan gjenåpnes før neste ordinære virkedag.
For å betale direkte, samt få en fullstendig oversikt over ditt utestående kan du logge deg inn på Min Side. Du kan også betale beløpet med betalingsinformasjon du har fått i brevet eller SMS-en, og sende kvittering på utført betaling på e-post til stengt@solvencia.no.

En gyldig kvittering må inneholde beløp som er betalt, kontonummer det er betalt til, og det må fremgå at betaling er trukket fra konto. Betalingen er trukket når status viser bokført, utført eller betalt.

Dersom du ikke har mottatt et brev eller SMS ber vi deg kontakte oss på telefonnummer 21 49 33 90.

KID-nummeret fungerer ikke. Hva gjør jeg?

Har du husket bindestreken?

I enkelte KID-numre er det en bindestrek (-). Denne må du huske å skrive inn.

Hvis du bruker nettbank på mobil eller nettbrett, kan det hende at bindestreken ikke vil legges inn i KID-feltet. I så fall ber vi deg bruke nettbank på en ordinær datamaskin. Hvis du ikke har tilgang på en datamaskin kan du legge inn saksnummeret i meldingsfeltet.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan betale hele saken nå?

Du kan be om utsettelse eller foreslå en nedbetalingsplan på Min Side. Du vil normalt sett motta svar på din henvendelse innen én virkedag.

Dersom saken ikke betales eller det inngås avtale om betaling kan ytterligere omkostninger påløpe og saken kan sendes til rettslig inndrivelse.

Betalingsanmerkning registreres 30 dager etter rettslige skritt er tatt ut. For næringsdrivende registreres det 30 dager etter saken har gått til inkasso. Betalingsanmerkning slettes etter at saken er betalt i sin helhet eller etter fire år.

Hva er en betalingsanmerkning?

Det er en anmerkning som er registrert på deg som foretak eller person, og som opplyser mulige kredittgivere om at du har en ubetalt inkassosak. Dersom en kredittsjekk viser at du er registrert med en eller flere betalingsanmerkninger kan det være vanskelig å få lån eller abonnementer der forbruk betales etterskuddsvis.

Betalingsanmerkning registreres 30 dager etter rettslige skritt er tatt ut eller ved mislighold av en nedbetalingsplan. For næringsdrivende registreres det 30 dager etter saken har gått til inkasso. En betalingsanmerkning vil bli slettet når kravet er betalt i sin helhet eller etter fire år.

Hvorfor har saken blitt dyrere?

Når en faktura går til inkasso, har inkassoselskapet krav på å få erstattet kostnadene sine for å drive inn kravet.

Dagen etter forfall på inkassovarselet kan det påløpe omkostninger.

Hvis betalingsoppfordringen ikke betales innen fristen kan ytterligere omkostninger og renter påløpe.

Satsene for salær bestemmes av Justis- og beredskapsdepartementet. Dagens sats finner du i forskrift om inkassosatsen § 1.

Solvencia AS

Solvencia fikk sitt navn fra det engelske ordet solve. Vårt fokus ligger dermed i selve navnet – å alltid finne en løsning.

Les mer om Solvencia

Kontaktinformasjon

Telefon: +47 21 49 30 00
Vi har åpent alle hverdager fra 08.00 til 20.00.

Se andre kontaktmuligheter